Wednesday, March 7, 2012

Umrah - Part 3:Saie

Selesai tawaf.
Mutawwif dah pesan, pada mana-mana yang terlepas semasa tawaf.
Perlu tunggu di lampu hijau.
Saya selesai tawaf, langsung saya tunggu di lampu hijau dan ternyata orang lain seorang pun tak ada. saya mohon, biarlah saya berjumpa mereka di situ juga.

kemudian, tak lama seorang demi seorang jemaah yang juga terlepas datang.
sungguh, saya langsung tak fokus pada saie secara teori.
Jadi saya tak tahu pada siapa saya perlu berharap.
Kemudian Fazliana and famili kebetulan ada disitu, saya minta izin untuk melakukan bersama dengan famili dia. Sempat lagi berborak. Masih, terkejut dia mendengarkan saya datang seorang diri!

Ini adalah Bukit Marwah. Saie perlu dilakukan 7 kali bermula dari Bukit Safa sehingga Bukit Marwah. Untuk Saie, saya menghadiahkan Rasullullah S.A.W dan mereka yang telah kembali ke rahmatullah dengan bacaan Yassin. Sempat 2 kali bacaan disertai doa pengakhiran. Tiap kali sampai di Bukit Safa dan Marwah pasti saya akan berdoa. Dan saya percaya, doa itu mustajab dengan izin Allah.


Sungguh saya terhibur dengan Sa'ie dan entah kenapa mungkin masih ada tenaga, langsung tak terasa penat. Alhamdulillah, 7 pusingan itu terus menerus dilakukan. Sunat.

Selesai Bersaie, terus bertahallul.
Semasa bertahallul, emak Fazliana tolong pegangkan buku. Sbb saya memang tak fokus pada teori saie pun before. tapi alhamdulillah. dalam pukul 11pg, selesai umrah pertama dan terlepaslah dari pantang larang ihram. ! (:

No comments:

Post a Comment