Wednesday, March 7, 2012

Umrah - Part 1

Seumur hidup saya.
Tak pernah saya sangka akan menunaikan umrah pada umur yang agak muda iaitu 28tahun.
Pada maksud saya, menggunakan rezeki yang dikurniakan Ilahi dengan kudrat sendiri.
(dengan menumpang kudrat Ilahi, masih !)

Saya masih ingat ketika tahun 2007, saya sudah mula bekerja.
Saya tidak menyimpan niat pun untuk tunaikan umrah.
Kemudian, pada tahun 2008 ketika berpindah kerja di sebuah O&G company, saya memasang niat.

"insyaallah, dengan duit kerja ini, aku nak guna untuk tunai umrah"

setelah bekerja dengan O&G selama 3tahun, dan pada saat ini berkemungkinan besar duit sudah sangat-sangat cukup untuk melunaskan perbelanjaan di sana; saya kemudiannya mengambil keputusan besar yakni : menunaikan umrah sepertimana saya janji ingin lakukan. Allah Maha Mendengar.

Bila saat hati sudah terikat, saat-saat ingin tidur, membaca al-quran, bersolat, hatta melakukan apa saja, pasti minda dan hati saya tertumpu pada Baitullah. Inilah yang saya rasa! Dan, pasti air mata saya jatuh berguguran seorang diri.

sepanjang tahun 2011; saya berdoa: Ya Allah, andai benar mahu aku jadi tetamu Mu, jemputlah aku datang ya Allah, jemputlah aku datang penghujung tahun ini.

Bila rasa ingin datang ke rumah Allah terlalu kuat, saya lantas membayar deposit kepada travel agency, itupun sekadar minimum RM500. Hal ini berlaku dalam bulan Nov 11 sejurus saya pulang outstation dari Labuan. Saya hanya meminta izin kedua ibu-bapa untuk pergi dan mereka mengizinkan. Inipun dalam visa saya, travel agen meletakkan orang lain sebagai mahram (Ustaz Saidon)! Apakan daya kerana pergi saya seorang diri disaksikan Ilahi dan ditemani Malaikat kiri dan kanan!

Saya sungguh percaya hal itu !

Persiapan saya untuk menjadi tetamu Allah tidaklah banyak mana, tetapi saya menjaga yang wajib yakni solat dan juga menutup aurat. inipun sukar! oleh itu saya sentiasa berdoa. berdoa dari sekecil-kecil perkara hingga sebesar-besar perkara.

Persiapan yang lain, saya turut melunaskan hutang antara manusia; antara sahabat-sahabat. sebab apa? sebab saya tak nak perkara-perkara kecil ini mengganggu ibadah saya ketika di sana, apatah lagi pergi saya seorang diri dan tidak ada yang lain akan menjaga saya kecuali ALLAH! maka dengan itu saya lunaskan hutang saya.

1. RM 10 dengan Amirrul Asyraf
Padahal dia dah mention dia halalkan tapi tetap saya byr kerna terasa 'terikat'

2. RM60 hutang dictionary dengan Teacher Normala when i was 16 years old!
Melilau saya cari no tel beliau untuk jelaskan hutang. Itulah, nakal sangat! Dan saya sebenarnya tak pernah guna dict. tersebut sbb saya tahu tak berkat hihi.

3. Ganti Calculator seorang sahabat
Masa di UMT, saya pinjam calculator dia, nak dijadikan cerita saya baru pertama kali pinjam dan calculator tu jatuh dan pecah. Boleh? yang kelakar, bila saya call dia before i left for umrah, dia bagitahu saya: calculator dia pecah lagi ! haha.

ini adalah sekecil-kecil benda yang saya langsaikan sebelum keberangkatan saya. Dan kebanyakan waktu mmg saya memohon maaf atas kekasaran bahasa / keceluparan mulut dan juga kelaseran mulut ni.

Alhamdulillah, semasa keberangkatan, saya merasakan 'bersih'. Alhamdulillah!

Buat pengetahuan semua, Visa saya hanya approved pada hari Jumaat 17th Feb sedangkan saya perlu bertolak pada 21st Feb. Berdebar? Mestilah.

Dalam waktu itu saya kerap berdoa, dan setiap kali usai solat; pasti saya akan bertalbiah 7 kali ! untuk menyatakan kesungguhan saya mahu kesana.

No comments:

Post a Comment