Monday, March 5, 2012

Umrah - Persiapan

1. Persiapan Barang-barang.
Tak banyak persiapan yang dibuat.
Sebab mungkin barang-barang persiapan semua buat sendiri.
Dahla pengalaman pun tak de kan.
pulak tu pergi sorang-sorang.
Terasa seperti; ala, ok la ni barang-barang dah cukup kot.
Ubat langsung tak bawa.
Bawa minyak cap kapak je.
Sekali betul kat sana, sakit!
Tapi tak berat mana pun, semua mintak dengan Allah untuk sembuhkan.
Especially bila migrain datang sebab banyak nangis!
Langsung bagitahu dekat Allah.

Ya Allah, sakit ni kepala aku, boleh tak kalau Kau ambil sakit ni balik, kesian kat aku, berdenyut je. Aku tak bawa ubat pun ya Allah, sebab semua aku harapkan Kau.
Nanti aku sapukan zam-zam, kau tarik balik ya sakit ni ya Allah. Amin.

Alhamdulillah, beberapa kali sapu kepala dengan air zam-zam, sakit pun hilang.
Hebat tak hebat kuasa Allah, masakan tak hebat? Sungguh, dia layan kita dengan penuh kebaikan!

2. Persiapan Solat
Kalau boleh, kalau boleh la kan. Lakukanlah solat-solat sunat disamping peliharalah yang wajib itu. Benar, sebelum pergi, hanya beberapa kali saya bangun solat tengah malam, kenapa? sebab mengantuk yang amat, tak boleh nak concentrate. semasa doa pun boleh tertidur, apatah lagi ketika sujud.

Maka dengan itu, saya byk gantikan ianya dengan solat sunat sebelum dan selepas fardhu. Yakni melakukan, sunat taubat, istikharah, dan juga hajat. Dan tidak lupa juga saya tetap berdoa. Itu sebabnya saya kata: Doa itu Senjata Orang Mukmin! Insyaallah tergolonglah saya dan anda yang membaca rentetan ini ke dalam golongan mereka yang mukmin, Amin.

Apa yang saya doakan? Ya Allah, sungguh kenapalah tak larat sangat mata ni Ya Allah, nak solat dan beribadah kepadaMu waktu malam, maka aku harap semua solat-solat sunat yang aku lakukan tiapkali sebelum dan selepas fardhu tu, kau terima lah ya Allah. Aku tahu solat-solat tu semua tak seberapa ya Allah, tapi Kau tahu dimana kejujuran aku dan keikhlasan aku beribadat padaMu. Kalau kau tak terima, kesiannya kat diri aku ya Allah. Nanti bila aku jadi tetamu Mu, janganlah di sana kau asik kan aku dengan tidur yang lena dan berpanjangan serta makan yang terlalu kenyang hingga lalai ibadah aku pada Mu ya Allah. Kalau lah kau izinkan ini berlaku ya Allah, akulah hamba yang paling hina, maka aku mohon atas sifat kasih sayangMu yang terlalu tinggi, peliharalah aku ya Allah. Jadikan aku hambaMu yang rajin bersolat. Amin.

Kalian tahu, langsung disana (Makkah) saya hanya tidur 2jam! paling lama 2jam 30minit. Saya tersedar dan saya berfikir, aku disini tak lama, kenapa mahu tidur lama-lama. Memang akal dan tubuh lengsung mengarah ke Masjidil Haram.

3. Pembayaran Hutang
Bayarlah ya hutang anda hatta RM0.50 sen! Bukan apa, tak mahu nanti disana ada apa-apa masalah. Jauh kita merantau, mendaki gunung bukit bukau, tapi di sana tersekat amal-amalnya. Untuk apa? maka mohon pada Ilahi:

Ya Allah, ingatkan apa yang aku lupa, tentang hutang - hutang aku bersama manusia. Aku tak mahu ada apa-apa hatta sekecik zarah yang mengganggu aku untuk beribadah padaMu. Andai ada dosa aku antara manusia, kau tanggunglah untuk aku ya Allah. Andai banyaknya dosa aku lakukan selama ini, maafkan aku ya Allah, aku manusia biasa, yang leka yang alpa. masakan aku tidak membuat dosa. Tapi aku mohon Ya Allah, berikan aku tunjuk, berikan aku ajar, agar aku tergolong dalam orang yang terpelihara imannya. Amin

4. Antara Doa-doa sebelum ke sana
Memang benar saya sangat banyak berdoa.
kenapa?
sbb saya pergi sorang-sorang tak ada yang menemani.
dan saya sangat berserah diri pada Ilahi.
hanya Dia yang tahu kenapa saya pergi seorang diri. hanya dia, bukan kalian.

Ya Allah, aku tahu yang Kau memang tahu pergi aku seorang diri.
Maka lihatlah ya Allah betapa aku hambaMu yang sorang ini, sungguh berbaik sangka padaMu.
Aku tahu pergi aku bawa banyak dosa dan aku teringin mohon maaf padaMu dan mohon ampun padaMu.
dan aku yakin bila terlalu aku baik sangka padaMu ya Allah, akan kau pelihara aku sebaik-baiknya di sana.
Ya Allah, aku percaya pada kewujudan Mu dan aku percaya bila Kau kata kau ada Malaikat yang Kau cipta. Maka ya Allah, aku ini bukan siapa-siapa istimewa di sisiMu tapi aku mohon, kau izinkanlah Malaikat-malaikat Mu menemani aku di kiri dan kananKu supaya tidak sekali-kali aku ditolak, dirempuh oleh manusia lain yang berbondong-bondong datang padaMu.
Aku percaya yang aku akan dipelihara dan terjaga, beritahu juga ya Allah, pada Rasullullah, kekasihMu. Akan aku datang menziarahi pusara baginda. Bilang sama dia ya Allah, Amalina mahu datang menjengah. Amin.


Salah satu doa saya ketika di dalam Hijir Ismail saat dapat menunaikan sunat 2rakaat.
Ya Allah,
Jadikan aku kaya raya dan mahsyur.
Tapi jangan sekali-kali kau tarik iman dan islam dari dalam hati aku.
Tetap jadikan aku sebagai pembayar zakat yang hebat dan jadikan aku pembela anak-anak yatim seperti Ummar Al-Khatab; jangan kau izinkan aku menzalimi mereka dan menyentuh harta hak mereka.

Dan saat itu terus bibir saya terlintas mendoakan sepupu yang sudah lama kepingin anak. kata saya:

Ya Allah,
Andai dapat kau berikan Adam 40,000 zuriat sebelum wafatnya beliau, kurniakanlah sepupu aku Zarina hatta walau seorang pun untuk menemani dia saat dia sunyi merindukan hilai tawa tangis si anak. Jikalau Kau berkuasa memberikan zuriat pada Maryam sedangkan Maryam tidak pernah disetubuhi oleh mana-mana lelaki, aku mohon padaMu ya Allah, berikan sepupu aku Zarina roh yang Kau tiupkan ke rahim dia. Hanya Kau yang berkuasa Ya Allah, maka layaklah tidakkan pernah ada sekutu yang dapat menyaingi Mu dan layaklah Arasy itu dimiliki Mu wahai Tuhanku Allah Yang Maha Agung!

Saya mohon pada kalian yang mungkin membaca rentetan ini, mohonlah pada Allah.

Ya Allah, Kau mustajabkanlah doa-doa Amalina saat keberadaan dia di Makkah dan Madinah. Sungguh dia tak punya apa-apa, tapi kau hitungkanlah tiap keihklasan saat dia berdoa pada dirinya dan juga hamba-hambaMu yang lain. Kau makbulkan tiap doa-doa Amalina semasa di Multazam, Pancur Mas, Hijir Ismail dan juga tiapkali dia melintasi Rukun Yamani. Amin.


Thanks to all who read this!

No comments:

Post a Comment