Sunday, September 16, 2012

Yang Aku Bilang PadaMu Ya Ilahi

Bila meniti hidup seorang diri yang ada cuma pelangi warna-warni.
Aku sering bilang pada Ilahi. :

"Rabbi Habli Min' Ladun'ka Zaujan' Thoiyyiba, Wayakuuna Shohiban Li Fiddini Waddun ya Wal Akhirah"

Lalu mata terpejam basah tanpa sedar dalam deraian.

Dan juga.
Bila meniti hidup seorang diri yang ada cuma hati yang sedang disuci.
Aku sering bilang pada Ilahi. :

"Bismillahila Ila Ha Illa Huwa Alai Hi Tawakkaltu WahuwaRabbul Arsh' Shil Azim"

Aku sambung bilang pada Ilahi.
Aku turut apa yang kalam Mu turunkan.

Sekecil zarah takkan Kau niaya pada hambaMu.
Itu yang aku pegang.
Tapi.
Sekecil zarah kebaikan aku laksanakan.
Kau tulis tiap satu untuk jadi asbab. 

Moga yang asbab itu bolehkan kaki aku merasai nyaman deruan aliran air yang mengalir di firdausi.

Yang aku bilang pada Ilahi.
Tawakkal.
Doa.
Yang kujadikan senjata.
Untuk hadapi hari muka.
Untuk hadapi dugaan yang datang.
Untuk hadapi kata caci maki.

Kerna yang selamatkan aku ada pada Ilahi. 
Bukan pada manusia yang bongkak sombong lupa diri.

Aku letakkan apa yang aku harapkan pada mu Ilahi.
Seperti mana aku putuskan untuk sorang diri ke tanah suci.
Tetapkan aku dalam dakapan, jangan kau lepaskan ikatan jari jemari.
Dan . .
Padamu satu hari nanti akan aku kembali.

thought that flew from Binjai with love.


No comments:

Post a Comment