Friday, July 22, 2011

BICARA AKU YANG SUNGGUH

STORY PART 1
sungguh,
takut aku akan mati.

bukan kenapa-kenapa.
tapi jika tuhan kata.

kekiri kau.
syurga itu tak layak buatmu.

di tahajjud itu aku mohon,
kalaupun sujud aku tidak seberapa.
cukup untuk aku rasa damainya syurga.
dari jauh pun tidak apa-apa.
bisa?
ngak!


STORY PART TWO.

sungguh ini aku bilang perpisahan itu adalah satu anugerah.
anugerah teragung dan terhebat.
kalau perpisahan itu membuatkan aku patuh, teguh, tunduk, taat.
berkali aku bilang pada diri; mengapa tidak saja kau redha?
hatta berkata seorang kristian pada aku: Alhamdulillah kakak, you get rid of it.
kutanya dada ini sekali lagi: mengapa aku mahu angkuh untuk tidak redha.
saat ini kurasakan. sungguh syukur itu seperti mahu aku layangkan kedada-dada langit.
biar bisa malaikat semuanya menyambut hingga langit yang tujuh.
bukan kah itu terlalu indah.
jadi untuk kian kali aku tetap bilang sama hati.

REDHA REDHA REDHA.
istikharah, jawapan pembuka segala.
Maka aku sekarang terlalu REDHA dan SYUKUR itu membuat aku terlalu bahagia.
bahagia yang amat.
tapi.
seringkali mereka ga ngerti.
dibilang sama aku: kau cuma sihat diluar, bukan di dalam.
Apa yang kau mahu dari bibir aku?
sungguh syukur ini membuat orang ga percaya.
kenapa kalian?

aku bilang sama kamu: AKU PUNYA ALLAH swt.

No comments:

Post a Comment